فخر رازی، کتابِ “المباحث المشرقیه” را به سه فصل اصلی تقسیم کرده است.
او از هر فصل تعبیر به “کتاب” می کند.
وی در مقدمه “المباحث المشرقیه” چنین آورده است: «انا رتبنا هذا المجموع على ثلاث كُتُب.» [ما این مجموعه را در سه کتاب ترتیب دادیم و تنظیم کردیم.]
کتاب اول درباره “امور عامه” است، و شامل مباحث “وجود و عدم”، “ماهیت”، “وحدت و کثرت”، “امکان و وجوب” و “قدم و حدوث” می شود.
فخر رازی می نویسد: «به ثبوت پیوسته است که هر آنچه اعم باشد، علم ما بدان اکمل و اتمّ خواهد بود. چون “وجود”، اعمِّ امور است، ناگزیر در “کتاب نخست” بحث را از “وجود” و خواص و احکام آن شروع کردیم.
سپس، از مقابل وجود، یعنی عدم سخن گفتیم.
آنگاه از آنچه در عموم و شمول به وجود نزدیک است بحث کردیم؛ یعنی “ماهیت” و “وحدت و کثرت”.
بعد از آن به “واجب و ممکن” پرداختیم. موجود در تقسیم نخستین به آن دو (واجب و ممکن) منقسم می شود. سخن را درباره حقائق و خواص و احکام آن دو، به تمام بیان کردیم.
سرانجام به مبحث “حدوث و قدم” منتقل شدیم. تقسیم موجود به “حادث و قدیم” از انقسام های نخستینِ موجود می باشد.»
کتاب دوم درباره اقسام ممکنات است.
مؤلف کتاب می نویسد: «ممکن در تقسیم نخستین به “جوهر و عرض” منقسم می شود. از این رو آن دو را آوردیم و خواص مشترکشان را ذکر کردیم. آنگاه به خواص هر یک به صورت جداگانه پرداختیم. جوهر را از آن جهت که جوهر است و عرض را نیز همچنین.»
این کتاب (یعنی بخش) شامل یک مقدمه و دو “جمله” می شود. وی در این بخش از “فصل” تعبیر به “جمله” می کند.
مقدمه شامل خواص جوهر و عرض می باشد. جوهر از آن جهت که جوهر است، و عرض از آن جهت که عرض است.
“جمله اول” درباره “اعراض” و احکام آن است.
فخر رازی می گوید: جمله مشتمل بر احکام اعراض را مقدم داشتیم. در این جمله (فصل) مقولات نه گانه یعنی اعراض را آوردیم.
این “جمله” بر پنج فنّ منقسم می شود:
فن اول – در کمّ و احکام و اقسام آن
فن دوم – در کیف و احکام آن
فن سوم – در مقولات نسبیه در این فن مقلات نسبی با این ترتیب مورد بحث قرار گرفته اند: اضافه، وضع، أين، متی، جده، أن یفعل و أن ینفعل.
فن چهارم – علت و معلول
فن پنجم – حرکت و اقسام آن
فخر رازی در وجه آوردن مباحث علیت و حرکت در این بخش چنین آورده است: «چون در مقوله “أن یفعل” نظر کردیم، چنین یافتیم که آن “تأثیرِ علت در شیئ” است، و مقوله “أن ینفعل” چیزی جز “حرکت” نیست. از این رو، فن چهارم و پنجم را به ترتیب به بحثِ “علت و معلول” و “حرکت و اقسام آن” اختصاص دادیم.»
جمله دوم مشتمل بر احکام جواهر می باشد. این بخش شامل سه فن است:
فن اول – جسم و احوال آن
فن دوم – نفس
فن سوم – عقل
کتاب سوم در الهیات محض است. این کتاب مشتمل بر چهار باب است:
باب اول – اثبات وجود خدا و وحدت او
باب دوم – صفات خداوند
باب سوم – افعال خداوند
باب چهارم – نبوت و خواص نبی و ضرورت وجود نبی.
نبوت معلول “بَعث” و “وَحی” است. این دو از شؤون خداوند هستند. بنابرین مبحث نبوت از مباحث الهیات خواهد بود.
مسعود تلخابی