خانه / لغت نامه فلسفی / لغت نامه: اصل عدم تناقض

لغت نامه: اصل عدم تناقض

مُطهّری‌، مرتضی (فریمان ۱۲۹۸ـ تهران ۱۳۵۸ش):
با انكار اصل عدم تناقض هيچ حقيقتى را نمى‏توان اثبات كرد…دكارت دانشمند معروف فرانسوى همين كه خواست در جميع معلومات خود تجديد نظر نمايد و طرحى از نو بريزد همه افكار خود را از محسوسات و معقولات و منقولات مورد شك و ترديد قرار داد و با خود گفت شايد اين طور كه من حس مى ‏نمايم يا فكر مى‏كنم يا به من گفته ‏اند نباشد و همه اينها مانند آنچه در عالم خواب بر من ظاهر مى ‏شود خيال و انديشه محض باشد، چه دليلى هست كه اينطور نيست؟ پس كليه افكار من (حتى اصل عدم تناقض) باطل شد و هيچ اصلى براى من باقى نماند كه به آن اعتماد كنم.
آنگاه متوجه شد كه در هر چيزى ترديد كنم بالاخره خواهم گفت انديشه است، پس در وجود خود انديشه نمى‏توانم ترديد كنم، آنگاه همين انديشه را دليل بر وجود انديشه كننده قرار داد و به وجود خود مطمئن شد و گفت: «مى‏انديشم پس هستم» سپس همين اصل را پايه ساير اصول قرار داد و پيش رفت.
دانشمندان بعد از دكارت به اين استدلال او اشكالاتى كرده‏اند كه فعلًا نمى‏خواهيم متعرض شويم و فعلًا به ذكر يك اشكال كه مناسب مطلب بالاست و نديده‏ايم كسى توجه كرده باشد مى‏پردازيم و آن اينكه اگر انسان اين اصل (اصل عدم تناقض) را نيز مورد ترديد قرار دهد نمى‏تواند آن نتيجه (من مى‏انديشم پس هستم) را بگيرد زيرا با فرض عدم امتناع تناقض مى‏تواند بگويد من مى‏انديشم و در عين حال اصلًا نمى‏انديشم، و نيز مى‏تواند بگويد من هستم و در عين حال نيستم.
حقيقت مطلب اين است كه اصل امتناع تناقض پايه جميع علوم و ادراكات است و اگر از اين يك اصل فكرى صرف نظر بشود هيچ علمى استقرار پيدا نخواهد
كرد. از اين جهت است كه فلاسفه از قديم گفته‏اند با انكار اين اصل هيچ حقيقتى را نمى ‏توان اثبات كرد. (پاورقی های اصول فلسفه و روش رئالیسم)

طباطبایی، محمدحسین (تبریز ۱۲۸۱ـ قم ۱۳۶۰ش):
فلسفه مى ‏گويد اساس سفسطه مبنى بر اصل عدم تناقض است زيرا همه معلومات به حسب تحليل به اين قضيه متكى بوده و با تسليم وى‏ حقيقتى را انكار نمى‏توان كرد چنانكه با انكار وى حقيقتى را اثبات نمى‏توان كرد. (اصول فلسفه و روش رئالیسم)

همچنین ببینید

لغت نامه: وجود

فاضل تونی، محمدحسین (تون ۱۲۵۱ـ تهران ۱۳۳۹ش): حقيقت وجود گاه به معناى مصداق مقابل مفهوم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *