خانه / فلسفه برای کودکان / فلسفه برای کودکان و نوجوانان

فلسفه برای کودکان و نوجوانان

مهم ترین هدف “فلسفه برای کودکان و نوجوانان” پرورش “مهارت های تفکر” است. “تفکر” نمود های مختلفی دارد. نقد و انتقاد، تحلیل، تعریف، تبیین، محاسبه، تمثیل، قیاس، خلاقیت، مراقبت، تعمیم، استقراء، فهم، استنباط و … همه از نمود های “تفکر” اند. وقتی از “تفکر” سخن می گوییم دامنه وسیعی از عملکردهای شناختی را مد نظر داریم. این فلسفه، نخستین بار در سال 1969 توسط فیلسوف آمریکایی متیو لیپمن مطرح شد.
آموزش “فلسفه برای کودکان و نوجوانان” را از سال 1396 آغاز کردیم. مربیانی را برای این کار آموزش دادیم، و اجرای آن را در چند مرکز شروع کردیم.
موافق ارزیابی هایی که انجام می دادیم، نتایج کار فراتر از انتظارمان بود. تغییرات مثبتی که در کودکان، در مدتِ کوتاهی ایجاد شده بود، نه تنها ما، بلکه اولیاء را هم شگفت زده کرده بود.

رفته رفته بر دامنه کار افزودیم، و در کنارِ آن، بخش “مشاوره” را برپا کردیم. این مشاوره بر این مبنا قرار دارد که بسیاری از اختلالات شخصیتی و رفتاری و گاه نابسامانیهای جسمی ریشه در گره های معرفتی ذهن دارد، و بهترین فرد برای گشودن این گره ها کسی است که گسترده ترین و دقیق ترین دید را نسبت به جهان و انسان دارد.
بدین ترتیب، همچنان در این راستا قدم بر می داریم، و معتقدیم که سعادت و خوشبختی، زمانی به سراغ انسان ها خواهد آمد که رشد قابل ملاحظه ای در تفکر منطقی و عقلانیت و آگاهی داشته باشند.

 مسعود تلخابی

همچنین ببینید

به بهانه نقد «کبوتر طوق‌دار»‌ ۲

از آرمان تا واقعیت خانم باربارا تاکمن، مورخ و متفکر آمریکایی، می‌گوید:حاکمان در عرصه حکومت، …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *