خانه / قلمرو های فلسفه / معرفت شناسی / هوش چیست؟ / هوش در گیاهان

هوش چیست؟ / هوش در گیاهان

“هوش” را معمولا ترکیبی از چند توانایی مختلف در نظر می گیرند. درکِ دنیای اطراف، توانایی برای واکنش نشان دادن به آن، داشتن حافظه، تواناییِ برقراری ارتباط، ارتباطاتِ اجتماعی، و داشتنِ مغزی که این توانایی ها را ایجاد و مدیریت نماید، و تمام این چیزها را با هم هماهنگ کند.
این ویژگیها را می توان در انسانها و حیوان ها یافت.
جالب آنست که گیاهان نیز تهی از این توانایی ها نیستند. گیاهان و حیوانات در کنار یکدیگر مسیرِ تکامل را طی کرده اند. حیوانات از گیاهان تغذیه می کنند، اما در عوض گیاهان از آنها می خواهند که عمل گرده افشانی را انجام دهند و دانه های آنها را پراکنده کنند.
گیاهان، مجهز به سلاح زیستی هستند تا از خودشان محافظت کنند. در عین حال، دارایِ گنجینه ای از قدرت های اغواگر نیز هستند. تنوع، زیبایی و عطر آنها از آن جمله اند. گیاهان، در زمین ثابت هستند، ولی حیوانات به اراده خود در جهات مختلف برای مقاصد متفاوت حرکت می کنند. گیاهان، تنها زمانی، می توانند به راحتی و آزادانه حرکت کنند که بذرِ جوانه زده، به روی زمین می افتد و یا در هوا شناور می شود. گیاهان، دنیای اطراف را درک می کنند، و به آن واکنش نشان می دهند. گیاهان، قوانین مهم برای زنده ماندن را یاد گرفته اند و در آن ماهر شده اند. آنها، تطبیق یافتن و همکاری را بلد هستند.

مسعود تلخابی

همچنین ببینید

به بهانه داستان «کبوتر طوق‌دار» ۱

کلیله و دمنه تنها اثر ادبی در جهان باستان است که از حدود هزار و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *