خانه / انسان شناسی / انسان شناسی (1)؛ انسان شناسی و ضرورت های فردی و اجتماعی آن

انسان شناسی (1)؛ انسان شناسی و ضرورت های فردی و اجتماعی آن

انسان، برای بهتر زیستن، نیازمندِ آگاهی های بیشتری، درباره خود، دیگران، و جهان است. زندگیِ ما، جوانبِ متعدد و متفاوتی دارد. برای مثال، می توانیم جنبه هایی از آن را به صورت کوتاه بررسی کنیم، و نقش مطالعه آنها را در داشتن زندگی بهتر آشکار نماییم. خوردن، آشامیدن، خوابیدن، تحصیل، فعالیت اقتصادی، ازدواج، فرزندآوری، فرزندپروری، مراقبت از فرزند، بیماری، درمان و … از جمله جوانب متعددِ زندگی ماست. درباره هریک از این پدیده های سؤال های مطرح می شود. پاسخ به این پرسش ها، آگاهی ما را، درباره یِ آنها، افزایش خواهد داد، و زندگی ما را رو به بهبود خواهد نهاد. سؤال هایی که درباره پدیده های مذکور مطرح می شود، و پاسخ هایی که به آنها داده می شود، در روند زندگی ما تأثیر به سزایی دارد.
چه چیزی بخوریم و چه چیزی نخوریم؟ چقدر بخوریم؟ چگونه بخوریم؟ اختلال های خوردن چیست؟ برای درمانِ این اختلال ها چه کارهایی باید انجام داد؟ “سوء تغذیه” چه اثراتِ ناروایی در وجود انسان می گذارد؟ و…
نظیر همین سؤال ها درباره “آشامیدن” هم مطرح می شود.
درباره خوابیدن نیز سؤال های مختلفی طرح می گردد. کی بخوابیم؟ چقدر بخوابیم؟ چگونه بخوابیم؟ بهداشتِ خواب چیست؟ اختلال های مربوط به خواب، کدام اند؟ و چگونه درمان می شوند؟ آیا خواب مصنوعی وجود دارد؟ آیا به راستی، در خواب مصنوعی می توان تجربه های دوران کودکی را با جزئیات بیشتری به خاطر آورد؟ و…
تحصیل چیست؟ آیا انسان نیازمندِ تربیت است؟ پرورشِ انسان، چگونه باید انجام پذیرد؟ تعریفِ دقیق کلماتی مانندِ تربیت، علم، تعلیم، تعلم، شناخت، مطالعه، تفکر، تعقل و…. چیست؟ آیا تربیت باید موافق معیارها و الگوهایی انجام گیرد؟ روش های یادگیری کدام است؟ آیا راه یا راه هایی برای بهبود یادگیری وجود دارد؟ آیا با استفاده از داروهایی که انتقال عصبی را تسهیل می کنند می توان یادگیری را بهبود بخشید؟ و….
چه فعالیت های اقتصادیی وجود دارد؟ اصلا اقتصاد به چه معناست؟ چگونه باید در قلمرو اجتماع و فرد جریان یابد؟ آیا میانِ پدیده یِ اقتصاد، و سلامت فرد ارتباطی وجود دارد؟ و…
انسان به ازدواج و تشکیل خانواده تمایل دارد. شرایط مناسبِ ازدواج کدام است؟ فرزندآوری، فرزندپروری، مراقبت از فرزند کی و چگونه باید شود؟ آیا مردها هم می توانند به خوبیِ زنان از نوزادان مراقبت کنند؟ و…
بیماری چیست؟ و راه های درمانِ آن کدام است؟ چند نوع بیماری داریم؟ آیا می توانیم از بیماری های روانی سخن بگوییم؟ یا همه بیماری ها تنی است. و به تن و بدن انسان ها مربوط می باشد؟ برای مثال، آیا “افسردگی” یک بیماری روانی است؟ یا بیماری “تنی و بدنی” می باشد؟ پاسخ به این سؤال، راهِ درمانِ بهتر را هم تعیین می کند. مبتنی بر همین سؤال، ممکن است برخی معتقد باشند که در درمانِ افسردگی، “روان درمانی” مؤثرتر از “دارو درمانی” است. آیا ساختارِ شناختی فرد، در سلامتی یا آسیبِ روانی و جسمی او نقش دارند؟ انسان، گاهی دچارِ وابستگی دارویی می شود. بهترین شیوه برای ترک وابستگی دارویی کدام است؟ انسان، گاهی دچار اضطراب و فشار روانی می گردد. فشار روانیِ دراز مدت چه تأثیری بر دستگاه ایمنی بدن آدمی دارد؟ چگونه می توان از میزانِ این فشارها کاست؟ و…
ملاحظه می کنید که این سؤال ها و پاسخشان چقدر می توانند در شکل زندگی ما انسان ها نقش داشته باشند. رویکرد ما در پاسخ به این سؤالهاست که نوع زندگی ما را تعیین می کند. خوشی و ناخوشی ما وابسته به این سؤالها و پاسخ هاست. انسان شناسی (طبقِ تلقی ما، نه معنی متداولِ آن[1]) درباره این سؤالها و پاسخ ها کاوش می کند. همه اینها بر محورِ انسان می چرخد.

پی نوشت:
[1] – در اصطلاحات علوم اجتماعی “انسان شناسی”، معادل کلمه (Anthropology) است. این علم را به این صورت تعریف می کنند: مطالعه نوع بشر، به ویژه منشاء، رشد، آداب و رسوم و اعتقادات او. این علم، تنها بخشی از “انسان” را مورد مطالعه قرار می دهد. منظور ما از اصطلاحِ انسان شناسی در این گفتار، مطالعه تمام ابعاد وجودی اوست. از ساختار جسمی و بدنی او بگیرید تا رفتارها و کردارهایش.

 مسعود تلخابی

همچنین ببینید

حافظ و سهروردی (1)

از شمن‌های آسیای مرکزی و آلتایی تا اهالی کاهونا در اقیانوس آرام و بومیان قاره‌های …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *