خانه / علوم اعصاب / خودآگاهی در نوزادان

خودآگاهی در نوزادان

“خودآگاهی”[1]، از موضوع های میان رشته است. “فلسفه”، “روانشناسی”، “علوم اعصاب”، “علوم شناختی” درباره آن کاوش می کنند.
به تازگی پژوهشی درباره “خودآگاهی نوزدان”، با نامِ “خودآگاهی در گهواره”[2] صورت گرفته است. این پژوهش، کار مشترکی است میان فیلسوفان و عصب شناسان. «گروهی که این پژوهش را انجام دادند، مجموعه ای از دانشمندان علوم اعصاب و فیلسوفان دانشگاه موناش[3] در استرالیا، دانشگاه توبینگن[4] در آلمان، دانشگاه مینه سوتا [5]در ایالات متحده امریکا و کالج ترینیتی[6] دوبلین بود.»[7] مسأله این بود که «آیا نوزادان در بدو تولد، خودآگاه اند؟ و تجربه های آگاهانه‌ای دارند؟ آیا آنان می توانند برای فهم و درک محیط خود، پاسخ‌های حسی و شناختی را یکپارچه سازند؟» منظور از “خودآگاهی” حالتی است که در آن، یک موجود، از رویدادهای فیزیکی و مفاهیم ذهنی خود آگاه است، و نسبت به محیط خود پاسخ خای مناسب می دهد.[8]
ما نمی‌توانیم دوران نوزادی خود را به یاد بیاوریم، از این رو، محققانِ “خودآگاهی و هوشیاری”، درباره زمان تحقق “خوآگاهی” اختلاف نظر دارند. آیا در بدو تولد به وجود می آید؟ یا کمی بعدتر و دیرتر، تا یک سالگی و حتی خیلی دیرتر از این؟
نتایج این پژوهش، می تواند پیامدهای قابل توجهی در قلمرو عمل بالینی، اخلاق و به طور بالقوه در قانون داشته باشد.
از دستاوردها این پژوهش اینست که «مغز در حالِ رشد نوزاد با تولد، قادر به تجربه‌های آگاهانه است. این پدیده می‌تواند اثری ماندگار بر احساسِ در حال رشدِ او از خود و درک محیطش بگذارد.» [9] «نوزادان می توانند پاسخ های حسی و شناختی را در تجربه های آگاهانه یِ مُنسجم ادغام کنند، تا اقدامات دیگران را درک کنند، و پاسخ های خود را برنامه ریزی نمایند.»
این تحقیق، بر اساس پیشرفت های اخیر در علم “خودآگاهی” شکل گرفت. برخی از نشانگر[10]های تصویربرداری مغز، به طور قابل اعتمادی خودآگاهی را از فقدان آن، متمایز می کنند. این پژوهش برای اولین بار، این نشانگرها را در مغز نوزادان جستجو کرد.

پی نوشت ها:
[1] – Consciousness
[2] – Consciousness in the cradle
[3] – Monash University
[4] – University of Tübingen
[5] – University of Minnesota
[6] – Trinity College
[7] – https://scitechdaily.com/scientists-shed-new-light-on-mystery-of-infant-consciousness
[8] – Black’s Medical Dictionary
[9] – https://scitechdaily.com/scientists-shed-new-light-on-mystery-of-infant-consciousness
[10] – marker

مسعود تلخابی

همچنین ببینید

به بهانه نقد «کبوتر طوق‌دار»‌ ۲

از آرمان تا واقعیت خانم باربارا تاکمن، مورخ و متفکر آمریکایی، می‌گوید:حاکمان در عرصه حکومت، …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *