خانه / تعلیم و تربیت / دوگانگی ذهن و بدن
دوگانگی ذهن و بدن

دوگانگی ذهن و بدن

مساله ذهن-بدن را می توان در ارتباط با توضیحاتی دانست که رابطه موجود بین ذهن یا فرایندهای ذهنی و وضعیت ها یا فرایند های بدنی را بررسی می کند. هدف اصلی فیلسوفانی که در این زمینه کار می کنند مشخص کردن ماهیت ذهن و وضعیت ها/فرایندهای ذهنی می باشد و این که ذهن چگونه توسط بدن تحت تاثیر قرار گرفته و یا ذهن چگونه می تواند بر روی بدن اثر گذار باشد[1].

تجربیات ادراکی انسان به محرک هایی بستگی دارد که از دنیای خارج به اندام های حسی مختلف یک فرد وارد می شود و این محرک ها منجر به ایجاد تغییراتی در وضعیت ذهنی او می گردد که در نهایت موجب می شود تا فرد حسی را که ممکن است خوشایند یا ناخوشایند باشد تجربه کند. به عنوان مثال، میلِ شخصی که یک تکه پیتزا می خواهد موجب می شود تا او بدن خود را به شیوه ای ویژه و در جهتی خاص حرکت دهد تا آنچه را که می خواهد به دست آورد. بنابراین سوال این است که چگونه ممکن است تجربیات آگاهانه از یک توده ی ماده خاکستری در مغز پدیدار شوند در صورتی که چیزی جز خواص الکتروشیمیایی در خود ندارند. موضوع دیگری که مربوط به این مساله می شود این است که توضیح دهیم چگونه نگرش های گزاره ای یک شخص (مثلا باورها و خواسته ها) می تواند منجر به آتش کردن نورون های عصبی فرد شده  و عضلاتش را به طرزی کاملا صحیح منقبض کنند. این مسایل حاوی برخی از معماهایی است که معرفت شناسان و فیلسوفانِ ذهن، دست کم از دوران رنه دکارت با آن ها مواجه بوده اند[2].

مسایلی که پیش تر ذکر شد انعکاس دهنده ی توصیفی کلاسیک و عملکردی از چگونگی کارکردِ ما به عنوان نظام های شناختی و تفکری می باشد. با این حال گفته شده که مساله به ظاهر غیر قابل حل ذهن-بدن توسط رویکرد شناخت بدنمند که ریشه هایش در آثار هایدگر،پیاژه، ویگوتسکی،مرلو پونتی و جان دیویی عمل گرا دیده می شود، حل شده است[3].
این رویکرد بیان می کند که شیوه ی کلاسیکِ جدا سازی ذهن و تجزیه و تحلیل فرایند های آن گمراه کننده است. در عوض باید درک کنیم که ذهن و حرکات (رفتار) یک عامل جسمی و محیطی که آن را درک و پیش بینی میکند، همگی بخش هایی از یک کل هستند که یکدیگر را تعریف می کنند. بنابراین این که ذهن را به تنهایی مورد تجزیه و تحلیل عملکردی قرار دهیم همواره ما را در مقابل مساله ذهن-بدنی قرار می دهد که قابل حل نیست[4].

منابع:

[1] Kim, J. (1995). Honderich, Ted Problems in the Philosophy of Mind. Oxford Companion to Philosophy, Oxford: Oxford University Press.

[2] Companion to Metaphysics, By Jaegwon Kim, Gary S. Rosenkrantz, Ernest Sosa, Contributor Jaegwon Kim, Edition: 2, Published by Wiley-Blackwell, 2009.

[3] Cowart, Monica 2004 Embodied Cognition The Internet Encyclopedia of Philosophy, ISSN 2161-0002, [1], retrieved 27 Feb 2012.

[4] Di Paolo, Ezequiel Shallow and Deep Embodiment University of Sussex, 29.10.2009 12:43 Duration: 1:11:38 https://cast.switch.ch/vod/clips/74nrkbwys (Video, retrieved 27 Feb 2012).

مترجم: نادیا محمدی جعفریان

همچنین ببینید

مسأله روح و نفس مجرد؟!

برخی از دانشمندانِ مسلمان، به وجود “نفس یا روح مجرد” در انسان اعتقادی نداشتند. شیخ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *