خانه / تعلیم و تربیت / علوم شناختی

علوم شناختی

علوم شناختی (Cognitive science) مطالعه ای میان رشته ای است. این دانش، مطالعه علمی ذهن و فرایندهای آن می باشد. برخی در تعریف آن به “مغز” هم اشاره کرده اند، و گفته اند: « پژوهش علمی درباره ذهن و مغز.» علوم شناختی ماهیت، وظایف و عملکردهای شناخت (cognition) را در معنی وسیع خود مورد بررسی قرار می دهد. منظور از “شناخت”، عمل یا فرایند ذهنی است برای به دست آوردن دانش (knowledge) و فهم (understanding). این دو از طریق “تفکر” و “تجربه” و “احساس” به دست می آیند.
دانشمندان علوم شناختی، هوش (intelligence) و رفتار (behavior) را با تمرکز بر چگونگی نمایش سیستم های عصبی، پردازش و تبدیل اطلاعات (information) مورد مطالعه قرار می دهند. توانایی های ذهنی مورد توجهِ دانشمندان علوم شناختی شامل موارد زیر می شود:
زبان (language)، ادراک (perception)، حافظه (memory)، توجه (attention)، استدلال (reasoning) و هیجان (emotion).
دانشمندان علوم شناختی برای درک این توانایی ها، از زمینه هایی مانند زبان شناسی (linguistics)، روانشناسی (psychology)، هوش مصنوعی (artificial intelligence)، فلسفه (philosophy)، علوم اعصاب (neuroscience) و انسان شناسی (anthropology) وام می گیرند.
تجزیه و تحلیل معمولی علوم شناختی بسیاری از سطوح سیستم را شامل می شود، از یادگیری و تصمیم گیری گرفته تا منطق و برنامه ریزی: از مدار عصبی گرفته تا “سیستم مدولار مغز” (modular brain organization).
یکی از مفاهیم اساسی علوم شناختی این است که “تفکر را می توان از نظر ساختارهای بازنمایی در ذهن و رویه های محاسباتی که بر روی این ساختارها کار می کنند، به بهترین وجه درک کرد.”
هدف علوم شناختی درک اصول هوش است با این امید که این امر منجر به درک بهتر “ذهن” (mind) و “یادگیری” (learning) شود و همچنین بتواند دستگاه های هوشمند (intelligent devices) بسازد.
علوم شناختی به عنوان یک جنبش فکری در دهه 1950 آغاز شد. اغلب از آن به عنوان انقلاب شناختی (cognitive revolution) یاد می شود.

مسعود تلخابی

همچنین ببینید

مسأله روح و نفس مجرد؟!

برخی از دانشمندانِ مسلمان، به وجود “نفس یا روح مجرد” در انسان اعتقادی نداشتند. شیخ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *