خانه / تعلیم و تربیت / انسان متفکر؟
راسل

انسان متفکر؟

انسان ها به اعتبار نوع انتخاب هایشان به سه دسته تقسیم می شوند:

گروه اول انتخاب های خود را مبتنی بر تقلید انجام می دهند. دیگران هرکاری را که انتخاب می کنند، این گروه نیز همان را انجام می هند.

گروه دوم چیزهایی را انتخاب می کنند که دنیای آن ها را فربه تر می کند. “فربه سازی دنیا” مهم ترین ملاک برای انتخاب این گروه است.

گروه سوم، “درستی” را معیار انتخاب های خود قرار می دهند. آنچه را که درست می یابند، انجام می دهند. اگرچه اکثریت مخالف آن رفتار کنند، یا این انتخاب، موجب لاغر سازی دنیای آن ها گردد.

در لابه لای تاریخ نمونه هایی از گروه سوم را می توان یافت:

«برتراند راسل»، فعال ضد جنگ بود. او برای آن در زمان جنگ جهانی اول از دانشگاه اخراج، و پنج ماه زندانی شد. از کارهای صلح‌طلبانه راسل می‌توان به راه‌انداختن پویش (کمپین) ضد «آدولف هیتلر»، انتقاد از استبداد و خفقان در شوروی، اعتراض به دخالت ایالات متحده در جنگ ویتنام و تأسیس انستیتوی دفاع از صلح در سال ۱۹۶۳ اشاره نمود.

در سپتامبر ۱۹۶۱ و در ۸۹ سالگی به دلیل شرکت در تظاهرات ضد فعالیت‌های هسته‌ای در لندن، هفت روز به اتهام «نقض صلح» در زندان بریکستون زندانی شد. قاضی برای این‌که از زندانی‌شدن او جلوگیری کند، از او خواست به «رفتار خوب» متعهد شود و او پاسخ داد: «خیر. متعهد نمی‌شوم.»

 

مسعود تلخابی

همچنین ببینید

از بستر های زیست اخلاقی (اخلاق قاعدگی)

مردان ژاپنی درد قاعدگی را شبیه سازی کردند. زمانی می توانیم  کسی را به درستی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *