خانه / تعلیم و تربیت / فلسفه و علوم اعصاب

فلسفه و علوم اعصاب

رفتار و شناخت انسان ها در بستر ارگانیسم انسانی شکل می گیرد. از میان سیستم های مختلفی که ارگانیسم انسانی از آنها تشکیل یافته است، «دستگاه عصبی» بیشترین ارتباط را با «رفتار» و «شناخت» دارد. از این رو برای رفتارشناسان و همینطور کسانی که درباره «شناخت» مطالعه می کنند، ضرورت دارد که دستگاه عصبی را از این جهت مورد بررسی قرار دهند. علوم اعصاب (neuroscience) محصول چنین احساس نیازی است.

در تعریف این علم گفته اند: علوم اعصاب دانشی است که به مطالعه ساختار و عملکرد مغز و دستگاه عصبی می پردازد، و رابطه آن را با «رفتار» و «شناخت» بررسی می کند. برخی دیگر نوشته اند: مطالعه علمی اعصاب، به ویژه بررسی چگونگی تأثیر اعصاب بر رفتار و آموختن. آنان که علوم اعصاب را مطالعه می کنند، «neuroscientists» نامیده می شوند.

اسم دیگر علوم اعصاب، زیست شناسی عصبی (the biology of the nervous system) است. در گذشته اغلب مردم علوم اعصاب را بخشی از بیولوژی و زیست شناسی می دانستند. اما امروزه دانشمندان علوم اعصاب رویکردهایی از بسیاری از زمینه های دیگر علمی و فلسفی و … را به کار می برند.

علوم اعصاب یک قلمرو میان رشته ای است. فلسفه از جمله آن دانش هایی است که در شکل گیری این علم نقش دارد. دانش های دیگر عبارتند از: شیمی، علوم کامپیوتر، مهندسی، زبان شناسی، ریاضیات، پزشکی،  فیزیک و روانشناسی.

بخش های متفاوت علوم اعصاب بر روی ژنتیک، بیوشیمی، فیزیولوزی، داروشناسی و آسیب شناسی دستگاه عصبی متمرکز می شود. به ویژه ارتباط دستگاه عصبی را با رفتار و آموختن مورد بررسی قرار می دهد. اگر بخواهیم کمی مفصل تر دامنه های این دانش را معرفی کنیم باید بگوییم که این دانش به شناخت چند چیز اهمیت می دهد: آناتومی دستگاه عصبی/فیزیولوژی دستگاه عصبی؛ سیستم عصبی و در رأس آن مغز چیست و چگونه کار می‌کند و در زمان‌های مختلف چه واکنشی از خود نشان می‌دهد؟/ زیست شیمی دستگاه عصبی/زیست شناسی ملکولی اعصاب و بافت اعصاب/تأثیرات دستگاه عصبی بر رفتار (behavior) و تجربه ذهنی و آموختن (learning)./ ارتباط دستگاه عصبی با احساسات؛ چرا مردم احساسات دارند؟ در حین بروز احساسات، چه تغییراتی در مغز رخ می‌دهد؟/اختلالات دستگاه عصبی و بروز اختلالات روانی و رفتاری./بیماری های دستگاه عصبی و طرق درمان آنها. و …

 

مسعود تلخابی

همچنین ببینید

آیا انسان ماشین است؟

این پرسش در دوره های جدید، برای فیلسوفان، بیشتر مطرح بوده است. در دهه یِ …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *