خانه / تعلیم و تربیت / آیا می خواهید سقراط بعدی را پرورش دهید؟
سقراط کودک

آیا می خواهید سقراط بعدی را پرورش دهید؟

چگونه به کودکان فلسفه بیاموزیم؟ و چرا باید به آن ها فلسفه بیاموزیم؟

آیا کودک شما همیشه می پرسد «چرا»؟ آیا می خواهید به کودکتان در جستجوی پاسخ سؤالات بزرگ کمک کنید، اما نمی دانید چگونه؟ این مطلب چند روش تشویق فیلسوف کوچک شما را بیان می کند. همه پدر و مادر ها می دانند که کودکان دوست دارند در هر لحظه از «چرا؟» بپرسند. سؤالاتی مانند «چرا باید خوب باشم؟» می تواند مهیج باشد، اما این سؤال ها دقیقا از نوع سؤالاتی هستند که فیلسوفان به عنوان بزرگسالان می پرسند. کودکان در این جهان تازه وارد هستند و در مورد آن سؤالات زیادی دارند. این کنجکاوی طبیعی، خود را به مطالعه فلسفه می کشاند، و دلیلی وجود ندارد که نتوانیم این کنجکاوی را با آموزش فلسفه به کودکان چه در مدرسه و چه در خانه تحت کنترل در آوریم. فقط باید یک نقطه شروع داشته باشیم.

چرا باید به کودکان فلسفه بیاموزیم؟

پیش از این بحث شده است که چگونه مطالعه علوم انسانی برای شهروند خوب بودن لازم است، می تواند به درآمد بالایی منجر شود، و به زندگی ارزشمند کمک کند. مهارت های مورد نیاز برای تمرین فلسفه شامل برخی از حیاتی ترین مهارت ها برای عصر مدرن است: تفکر انتقادی، تحمل دیدگاه های مخالف و سخنرانی عمومی فقط بخش کوچکی از آن چیزی است که می توان با یادگیری فلسفه پرورش داد. یادگیری فلسفه، یادگیری این مهارت هاست و اگر به دنبال نتیجه سریع هستید، باید یادگیری فلسفه را از آغاز جوانی، شروع کنید. همچنین نشان داده شده است که کودکانی که فلسفه مطالعه می کنند، در آزمون های هوش کلامی و هوش محاسباتی نمرات بالاتری نسبت به کسانی که این کار انجام نمی دهند، کسب می کنند. با این حال، نباید به فلسفه به عنوان ابزاری برای رسیدن به یک هدف نگاه کنیم. فلسفه بخش مهمی از زندگی خوب است. در واقع، این امکان را به ما می دهد تا این سؤال را بپرسیم که یک زندگی خوب چگونه است؟ سقراط به ما گفت كه: «زندگی ناشناخته ارزش زیستن ندارد» و این اصل او به همان امروزه به همان اندازه صادق است که هنگام گفتن آن صادق بود. آموزش فلسفه به کودکان، یک زندگی سراسر یادگیری را در دسترس تر می کند؛ به کودکان کمک می کند تا بپرسند چگونه می توانند خود و دنیای پیرامون خود را بهتر کنند؟ و دنیاهای جدیدی برای کاوش در برابر کودکان می گشاید؛ دنیاهایی که بدون آموزش فلسفه هرگز نمی توانستند به وجود آن ها پی ببرند. تعیین کمیت برای این جزئیات و یا قرار دادن آن ها در رزومه سخت تر است، اما این طور نیست که اهمیت کمتری داشته باشند.

چگونه به کودکان فلسفه بیاموزیم؟

آموزش فلسفه به کودکان می تواند به سادگی بحث در مورد سؤالات فلسفی باشد. برنامه هایی که به کودکان فلسفه می آموزند، اغلب با یک داستان، به عنوان مثال داستان «لباس جدید پادشاه»، شروع می شوند و سپس درباره سؤالات مربوط به آن بحث می کنند.تقریباً در همه کتاب ها سؤالات عمیقی وجود دارد، و کتاب های کودکان غالباً به بخش های عمیقی می پردازند. دکتر سوس (Dr. Seuss) افسانه ای به مسائل نژادپرستی، محیط زیست، شکاف ایدئولوژیک جنگ سرد و مسابقه تسلیحاتی، فاشیسم، برابری، ماهیت دانش و بمباران اتمی ژاپن پرداخته است.تنها با طرح سؤالاتی درباره کتابی که تازه خوانده شده است، می توان بحث و گفتگوی عمیقی را ایجاد کرد. آموزش «فلسفه برای کودکان» لیستی از داستان های محبوب کودکان و راهنمای چگونگی بحث در مورد آن داستان ها را دارد. در خانه می توان کاری به سادگی پاسخ دادن به یک سؤال با یک سؤال روشن کننده، انجام داد. اگر كودك از شما سؤال كند، «آیا اعداد واقعی هستند؟» شما ممكن است پاسخ دهید، «به نظر شما معنای واقعی بودن چیزی چیست؟» و سپس از آن جا بروید.

منبع:

https://bigthink.com/scotty-hendricks/want-to-raise-the-next-socrates-teaching-children-philosophy-is-easier-than-you-think

مترجم: سهیلا جعفری

همچنین ببینید

دو شیوه ی زیست

در این جستارِ کوتاه می خواهم دو نگرش فلسفی و دو شیوه ی زیست متفاوت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *